Publisert i Sunnmørsposten den 10. juli 2009.
I 1971 gjennomførte sosialpsykologen Philip
Zimbardo ved Stanford-universitetet i USA et tankevekkende forskningseksperiment
som senere har blitt pensum i de aller fleste lærebøker i psykologi rundt om i
verden. Zimbardo var interessert i å studere dynamikken i de mellommenneskelige
relasjonene i fengsler. Dette hadde sin bakgrunn i at det på den tiden hadde
vært livlige offentlige diskusjoner om
hvordan fengselssystemet fungerte. Zimbardo ville studere dette ved hjelp av et
eksperiment.
Et
fengselseksperiment. På en så
realistisk måte som mulig skulle en ”spille fengsel”. Zimbardo selv var
”direktør”. På grunnlag av psykologiske tester og intervjuer ble det plukket ut
22 forsøkspersoner. En la vekt på at disse skulle være så følelsesmessig
stabile som mulig. Den ene halvparten av forsøkspersonene skulle være
fangevoktere og den andre fanger. Det ble innredet et fengsel i en kjeller i en
av bygningene på universitetsområdet. En la vekt på at eksperimentet skulle
være mest mulig realistisk. De som skulle være fanger ble for eksempel
arrestert av virkelige politifolk. En søndags ettermiddag ble de pågrepet og
påsatt håndjern foran øynene til skrekkslagne naboer og transportert til
fengselet i ekte politibiler.
I fengselet fikk fangevokterne uniformer og
fangene fikk fangedrakter. De sistnevnte fikk ikke lov til å ha personlige eiendeler
og de fikk ikke lov til å benytte sine navn, bare sitt fangenummer. De ble
underlagt et svært detaljert og strengt reglement. De fikk lov til å lese,
skrive brev og se på film til sammen to timer pr dag. Det var oppstilling én
gang om natten og to ganger om dagen. På disse oppstillingene måtte de gjøre
rede for numrene til de andre fangene og bli eksaminerte i de kompliserte
ordensreglene. Til å begynne med varte
oppstillingene bare noen minutter, men ble så gradvis utvidet til flere
timer. Dersom de ikke husket noe av dette, ikke uttrykte seg slik som
fangevokterne mente de burde, eller ikke var tilstrekkelig høflige overfor de
sistnevnte, ble de straffet med armhevinger. Alvorlige brudd på ordensreglene
førte til at de ble satt på isolatceller uten mulighet for kontakt med de andre.
Fangene ble etter hvert mer og mer apatiske, og de utviklet sterkt negative
følelser både overfor seg selv og vokterne.
Fangevokterne hadde som oppgave å håndheve
ordensreglene, men hvordan det skulle gjøres, og hvordan rollene ellers skulle
utformes, fikk de stor frihet til selv å bestemme. Og det viste seg at denne
friheten etter hvert ble benyttet nesten til sin ytterste konsekvens: Vokterne
ble mer og mer brutale og voldsomme overfor fangene, og en av fangene fikk så
store psykiske problemer at han etter få dager ble tatt ut av forsøket.
Fengselsspillet
blir virkelighet. Zimbardos
fortolkning av dette var at grensen mellom spill og realitet litt etter litt
ble utvisket. Både vokterne og fangene gikk så langt inn i sine roller at
rollene ble virkelighet. Fangene svarte umiddelbart når de ble tiltalt med sine
fangenummer, og når ”løslatelseskommisjonen” ba dem om å gjøre rede for sine
forbrytelser, forholdt de seg til det de hadde blitt beskyldt for, og ikke at
de var deltakere i et rollespill og at de derfor (selvsagt) var uskyldige.
Ingen av fangene kom på den idéen at de bare kunne si: ”Jeg vil ikke være med på dette eksperimentet lenger, og trekker meg
fra det.” Det var som om en mental bryter hadde blitt skrudd på fra ”Jeg er en frivillig betalt medarbeider i et
eksperimentelt prosjekt med fulle borgerlige rettigheter” til ”Jeg er en hjelpeløs fange som er utlevert
til et urettferdig, autoritært systems nåde.” For sin egen del innrømmer Zimbardo at han var
i ferd med å glemme at han var forsker, og begynte å oppføre seg som om han
virkelig var fengselsdirektør.
Etter seks døgn hadde vokterne blitt så brutale
at det var nødvendig å avbryte hele forsøket, delvis mot fangevokternes ønsker,
for etter hvert hadde de lært seg å trives med den friheten til maktbruk som
rollene ga dem.
Hvor
kommer ondskapen fra? Nå,
nesten 40 år senere, har Philip Zimbardo blitt pensjonist, men han har de
tankevekkende erfaringene med fengselsprosjektet fremdeles ferskt i minne. I
boken The Lucifer Effect, Understanding
How Good People Turn Evil, som kom ut i 2007, reanalyserer han erfaringene
med fengselsprosjektet, og han ser store likhetstrekk med amerikanernes brutale
og umenneskelige oppførsel i forhold til fangene på Guantanamo-basen og i Abu
Graib-fengselet i Irak. Zimbardo mener at en ikke kan forstå slike (og andre)
grusomheter ved å henvise til enkeltindividers ondskapsfulle natur,
disposisjoner eller personlighetstrekk, men at forklaringen finnes i hvordan vi
organiserer organisasjoner og samfunn. Andre eksperter på dette temaet har vært
inne på liknende tanker. Både Zygmund Bauman og Hanna Arendt mener således at
de som på forskjellige nivåer sto bak jødeutryddelsene i nazi-Tyskland slettes
ikke var spesielt onde mennesker, men måten samfunnet og det politiske systemet
fungerte på gjorde dem onde. Dette innebærer at hvem som helst av oss, under
forhold som tilsier det, kan komme til å opptre like brutalt og umenneskelig
som fangevokterne i Zimbardos ”fengsel”, på Guantanamobasen og i Abu
Graib-fengselet. Ja, enda verre: Som de som sto bak jødeutryddelsene.
Men likevel er det slik at noen av og til har
mot til å stå fram, tale mot uretten og gjøre aktivt motstand mot de onde
kreftene. I nazi-Tyskland fantes det mange som sa fra, og som måtte bøte med
livet for det. Sersjant Joseph Darby som varslet om grusomhetene i Abu Graib-fengselet
bor nå på hemmelig addresse på grunn drapstrusler. Zimbardo bruker uttrykket
”helter” om slike mennesker.
Men
hva er en helt? Slik Zimbardo
bruker dette uttrykket, er ikke helter overmennesker. Det er noe vi alle er
eller kan være, eller rettere sagt: Opplæres til å bli. Det dreier seg ikke om
menneskekjærlighet (altruisme), for mens kjærlighet handler om uegennyttig
hjelp til den (de) en er glad i, innebærer heltemot store personlige offer
eller forsakelser. Heltemot er å ofre seg for et edelt formål, og vilje til å
akseptere konsekvensene av å kjempe for det. Zimbardo mener at heltemot kan
sies å bestå av fire dimensjoner: 1. Følelse av å ha et oppdrag. 2. Den
aktuelle handlingen må innebære en risiko. 3. Den heltemodige handlingen kan
være passiv eller aktiv. 4. Heltemot kan komme til uttrykk gjennom en
enkeltstående handling eller være noe som gjentar seg og viser seg som et trekk
ved lange handlingsforløp.
Zimbardo har utviklet et spesielt
utviklingsprogram som har til formål å utvikle helteegenskaper. Dette
programmet er omtalt i den ovenfor nevnte boken, og det er også er gjort rede
for på det på denne internettaddressen: http://www.lucifereffect.com/.
Nytter
det? Men det er vel betimelig å spørre om opplæringsprogrammer
kan ha noen effekt med tanke på å redusere faren for vold og grusomhet, og
gjøre verden til et bedre sted å være. For i et samfunn som vårt (og USA) med
et mangfold av etnisiteter, holdninger, religioner og verdier finnes det ikke
lenger så mange absolutter, heller ikke i spørsmål om hva som er rett og galt,
moralsk og umoralsk. Sekularismens yppersteprester mener at livsstil, identitet
og hvilke moralske standarder en gir sin tilslutning er (og bør være) et
resultat av individuelle, ”frie valg”.
Men når alle standarder og verdier er like gyldige blir også alle
likegyldige, og hva har vi da å kjempe for, og hva nytter det da med heltemot?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar